Jak turisté vnímají Slovácko, jaké cíle navštěvují nejčastěji a kde je naopak ještě plně nevyužitá kapacita pravidelně sleduje Region Slovácko – sdružení pro rozvoj cestovního ruchu. Mapování pohybu turistů a meziroční srovnání je důležité zejména k plánovaní dalších marketingových aktivit, bez kterých se práce v cestovním ruchu neobejde.
Slovácko je regionem, kam turisté jezdí za folklorem, tradicemi, vinařskou turistikou, památkami nebo sportovním vyžitím na cyklotrasách, Baťově kanále či v kopcích Bílých Karpat a Chřibů. Vyhledávané jsou folklorní festivaly, košty, slavnosti. Velká část z nich je pro svou opravdovost a ryzost vyhledávaná zahraničními turisty. Díky geografické poloze Slovácka je turistická sezóna jen jedna – od jara do podzimu, pro zimní sezónu zde podmínky nejsou. O to více je třeba efektivně plánovat marketing a připravovat nabídku systematicky tak, aby byla pro turisty zajímavá a zohledňovala všechny standardy a aktuální trendy. K tomu výrazně napomáhá práce s daty získanými přímo v terénu.
Region Slovácko od roku 2017 pravidelně sleduje návštěvnost v 35 turistických cílech. Ze získaných dat máme přehled o začátku či konci turistické sezóny, nejrůznějších externalitách jako jsou výkyvy spojené se změnami v hospodářských sektorech, projevuje se i politická situace nejen v České republice, ale i v zahraničí. A na všechny tyto výkyvy je potřeba adekvátně reagovat.
Do roku 2019 měl příjezd turistů na Slovácko stále stoupající tendenci. První příjezdy se zpravidla uskutečňovaly už v březnu, méně turistů pak zůstávalo na podzim, tedy v říjnu a listopadu. Vrchol sezóny se odehrával v červenci, kdy kumulovaná návštěvnost všech sledovaných cílů generovala až 280.000 návštěv turistických cílů za měsíc.
Doba během covidu a následné krize chování turistů změnila. Změn doznala jak jejich struktura, tak i počínání během pobytu. Nástup sezóny 2022 byl velmi opatrný a nižší o 21% z hodnot roku 2019. Hlavní turistická sezóna byla rovnoměrně rozprostřená v červenci i srpnu, dosahovala hodnot z let před covidem. Ovšem září přineslo výrazný propad. A to nejen v návštěvnosti, ale i v celkové výši útraty, kterou zaznamenal sektor maloobchodu, který je na cestovní ruch přímo navázán. První data hovoří o poklesech až o 10 %, jedná se však o celorepublikový průměr, který nemusí mít pro konkrétní lokalitu přesnou vypovídací hodnotu. Celková návštěvnost za rok 2022 v porovnání s rokem 2019 (před covidem) zaznamenala celkový pokles o 11 %. Oproti roku 2021 naopak evidujeme výrazný nárust o 32% způsobený především uzavření turistických cílů během covidu. Na porovnání s celorepublikovými údaji teprve čekáme.
Důležitým ukazatelem v cestovním ruchu je také délka pobytu turistů, počet přenocování a počet uskutečněných příjezdů. Všechny tyto ukazatele zpracovává ČSÚ a výsledky budou k dispozici až v druhé polovině roku 2023. Takto získaná data jsou pak porovnatelná s ostatními regiony.
Cílem Regionu Slovácko pro rok 2023 je marketingová podpora směřující k využití dřívějšího nástupu sezóny tak, aby byly maximálně využity ubytovací kapacity, uskutečňovaly se návštěvy v turistických cílech a byly využívány související služby například ve vinařství, gastronomii, obchodě. Systematická podpora a rozvoj cestovního ruchu vede k dynamice lokálního hospodářství, zaměstnanosti a z dlouhodobého hlediska působí proti odlivu obyvatelstva do velkých měst či zahraničí. Zejména místní obyvatelé jsou ti, kteří tvoří, formují a zachovávají tradice, kulturu a genia loci Slovácka. Má-li být cestovní ruch hospodářstvím, které má vliv na rozvoj regionu, může se stát jedním z klíčových odvětví dalšího rozvoje.
Lenka Durďáková