Letošní sezonu na Baťově kanále poznamenal koronavirus už od začátku. Díky němu se ale podařilo zařídit prodloužení fungovaní plavebních komor až do poloviny října. Jaká tedy byla sezóna a co nového můžeme očekávat v té příští? Nejen na to jsme se zeptali ředitele obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěcha Bártka.
Pomohlo prodloužení splavnosti kanálu a je šance, že se stane normou i v budoucnosti?
Zatím na to nelze jednoznačně odpovědět, protože jednak nám toto prodloužení neskončilo, a jednak nám do toho vstoupila nová opatření proti koronaviru, která mají vždy negativní dopad na cestovní ruch. V kontaktu s Povodím Moravy, s. p., které zajištuje provoz na plavebních komorách jsme trvale. Konkrétně včera jsem se potkal s tiskovým mluvčím Povodí Moravy a domlouvali jsme se na společném vyhodnocení plavební sezóny za účasti generálního ředitele. Jinak prodlužování plavební sezóny je našim dlouhodobým cílem, který jde ruku v ruce s rozvojem plavební a turistické infrastruktury.
Můžeme už teď zhodnotit, jaká tedy byla letošní sezona na Baťově kanále?
V hodnocení musíme rozlišovat tři skupiny služeb. Plavby osobními loděmi na objednávku zaznamenaly obrovský propad v návštěvnosti i v tržbách, vypadly nám veškeré školní výlety, firemní akce, školení, teabuildingy, hasičské či seniorské zájezdy apod. A to nejen na jaře, ale v souvislosti s aktuálním vývojem situace i nyní na podzim. Lépe dopadly jednodenní výpůjčky malých motorových člunů, pravidelné plavby. Zde byla návštěvnost stejně jako v minulých letech. Ze začátku plavební sezóny nám sice nepřálo počasí, hlavně o víkendech, ale o prázdninách (letos spíše říkejme červenec srpen) se situace zlepšila a obsazenost byla dobrá. Na závěr kajutové lodě na vícedenní pobyty, které nazýváme hausbóty. O tyto lodě byl letos velký zájem, obsazenost byla výborná, letos zase narostl počet půjčoven i lodí v nich, a přesto bylo plno. U hausbótu si musíme sezónu pochvalovat.
To nezní vzhledem k letošním komplikacím cestovního ruchu tak hrozivě. Celkové hodnocení by tedy bylo jaké?
Celkově určitě dojde ke snížení celkové návštěvnosti Baťova kanálu, ale na druhou stranu nám vzroste počet návštěvníků, kteří letos trávili na Baťově kanálu vícedenní pobyty. Nárůst bude též jistě i v provozu na cyklostezkách. Ten šlo pozorovat i „běžným okem“ a potvrdili nám to také provozovatelé občerstvení podél celé cyklostezky vedoucí podél Baťova kanálu.
Na závěr se podívejme do sezony 2021. Co můžeme čekat za novinky?
Příští rok se těšíme na dokončení rozšíření přístavu Veselí nad Moravou. Povodí Moravy bude pokračovat v rekonstrukci břehů, konkrétně by měl být dokončen úsek Veselí nad Moravou – Vnorovy, kde chybí prostřední část vedoucí přes Zarazice. A také se snad dočkáme začátku budování dlouho vyhlížené plavební komory Rohatec – Sudoměřice. No a v neposlední řadě by měla také začít stavba transbordéru (přemostění) ve Vnorovech. Což bude jednak stavba unikátní konstrukce a jednak dlouho vyhlížené zkratka pro cyklisty i pěší z Veselí nad Moravou do Strážnice. Podtrženo sečteno nás asi čekají historicky nejvyšší investice do infrastruktury Baťova kanálu od počátku jeho obnovy, které by měly v dalších letech pokračovat.